Luni, 6 ianuarie, sute de credincioși au asistat la Sfânta Liturghie cu prilejul Sărbătorii Botezului Domnului, la Catedrala arhiepiscopală, din Roman.
După cum știți, pe 6 ianuarie este prăznuit Botezul Domnului, cunoscut in popor sub denumirea de Boboteaza.
Botezul Mantuitorului in Iordan poarta si denumirea de „Epifanie” sau „Teofanie”, termeni care provin din limba greaca si inseamna „aratare”, „descoperire”.
În momentul in care Hristos a fost botezat, cerurile s-au deschis, Duhul lui Dumnezeu S-a coborat in chip de porumbel si a stat peste El, iar Tatal a marturisit: „Acesta este Fiul Meu cel iubit, intru Care am binevoit!” (Matei 3, 17). In acest sens, Sfantul Ioan Gura de Aur spune: „Hristos n-a ajuns cunoscut tuturor cand S-a nascut, ci cand S-a botezat”.
In ajunul si in ziua de Boboteaza, in toate bisericile ortodoxe, cu puterea Duhului Sfant, la rugaciunile arhiereilor si preotilor se sfințește Agheasma Mare.
Crestinii ortodocsi pot lua pe nemancate din Agheasma Mare in perioada 5 ianuarie – 14 ianuarie si la recomandarea duhovnicului. Agheasma Mare este folosita in Ajunul Bobotezei la sfintirea casele credinciosilor si locuitorii acestora. Tot cu ea se stropesc si lucrurile care trebuie binecuvantate sau sfintite, cum ar fi: binecuvantarea si sfintirea prapurilor, sfintirea crucii si a troitelor, a clopotului, a vaselor si vesmintelor liturgice, sfintirea icoanelor, a bisericilor, a antimiselor si a Sfantului si Marelui Mir, după cum ne informează crestinortodox.ro
IPS Părinte Ioachim, arhiepiscopul Romanului și Bacăului, alături de un sobor de preoți, a sfințit Agheasma Mare după care, credincioșii prezenți au luat apă sfințită.
„Retrăim în sărbătoarea de astăzi un mare eveniment din istoria mântuirii. Iisus Hristos merge la Iordan pentru a fi botezat de către Sfântul Ioan și din acest moment începe activitatea Sa publică. Altfel spus, pe parcursul Botezului Său asistăm, într-un fel, la o validare a demnității arhierești pe care o începe astăzi.
Primul pas al acestei validări îl reprezintă modul în care își asumă genealogia în plan uman. Este născut din poporul evreu. Or, în acele zile, Ierusalim era cuprins de febra recunoașterii unui personaj ciudat, care era prezentat ca profet. Ioan Botezătorul, cu o predică incendiară, anunța sosirea „Celui ce vine” (Matei 11, 3) Toată lumea înțelege că Cel despre care vorbește Ioan Botezătorul este Mesia”, spune IPS Ioachim, arhiepiscopul Romanului și Bacăului.