În urma acțiunilor de audit financiar desfășurate la unitățile administrativ teritoriale din județul Neamț, au fost constatate la acest obiectiv un număr de 76 de abateri de la legalitate și regularitate în sumă totală de 2.225 mii lei, din care:
– 38 abateri, în sumă estimată de 611 mii lei, reprezentând venituri suplimentare;
– 4 abateri în sumă de 49 mii lei reprezentând paguba creată bugetului local prin pierderile patrimoniale provenite din neurmărirea veniturilor în termenele legale de prescripție;
– 34 abateri financiar contabile în sumă de 1.565 mii lei.
Abaterile de la legalitate și regularitate au evidențiat, la nivelul unor entități, carențe și neregularități atât în modul de stabilire în cuantumul prevăzut de lege a unor drepturi de creanță reprezentând venituri din impozitele și taxele locale ori alte venituri aflate în competența de administrare a organelor fiscale locale și/sau neurmărirea încasării acestora la bugetele unităților administrativ-teritoriale, dar și neaplicarea măsurilor de executare silită conform prevederilor Codului fiscal și a normelor de aplicare a acestuia.
Cele mai importante abateri, se referă la:
- nestabilirea taxei pe clădirile și terenurile concesionate, închiriate, date în administrare ori în folosință, persoanelor juridice și fizice, după caz (UATO Târgu Neamț, UATC Botești, UATC Piatra Șoimului, UATC Rediu, UATC Sagna, UATC Trifești);
- nestabilirea, neevidențierea și neîncasarea taxei pe teren datorată de către persoanele juridice și fizice care au arendat/concesionat terenurile agricole/pășunea comunală (UATO Roznov, UATC Ion Creangă);
- nestabilirea, neînregistrarea, neurmărirea și neîncasarea impozitului pe clădirile și terenurile aparținând persoanelor fizice și juridice (UATO Bicaz, UATO Roznov, UATC Crăcăoani, UATC Petricani, UATC Ion Creangă, UATC Zănești);
- nestabilirea corectă și neîncasarea taxei pentru eliberarea autorizațiilor de construire (UATC Petricani, UATC Trifești, UATC Botești, UATC Răucești);
- neprogramarea și nerealizarea veniturilor proprii ale bugetului cu privire la impozitele determinate prin aplicarea cotelor stabilite prin acte normative și hotărâri ale consiliilor locale (UATO Roznov, UATC Petricani);
- nestabilirea de către consiliile locale a altor taxe speciale (iluminat public, salubrizare – UATC Ceahlău, UATC Cordun, UATC Girov, UATC Sagna);
- necalcularea sau calcularea eronată a penalităților și majorărilor de întârziere, conform reglementărilor legale, pentru neachitarea la termen a obligațiilor bugetare restante (UATM Piatra Neamț, UATO Roznov, UATC Pipirig, UATC Pângărați, UATC Răucești);
- nestabilirea, neevidențierea și neurmărirea încasării veniturilor din taxa pentru eliberarea autorizației de foraje sau excavări necesare studiilor geotehnice, ridicărilor topografice, exploatărilor de carieră, balastierelor, sondelor de gaze si petrol (UATC Rediu);
- nestabilirea ori necalcularea corectă a cotei părți din veniturile din chirii pentru bunurile aparținând domeniului public al ordonatorului principal de credite date în administrare (UATO Târgu Neamț, UATC Români);
- neaplicarea măsurilor de executare silită, conform prevederilor legale și normelor de aplicare ale acestora (UATO Târgu Neamț, UATC Bicaz Chei, UATC Botești, UATC Cordun, UATC Crăcăoani, UATC Petricani, UATC Pipirig, UATC Tămășeni, UATC Trifești);
- nerespectarea modului de aplicare a facilităților fiscale/înlesnirilor la plată (UATC Dumbrava Roșie);
- necalcularea, nefacturarea, neînregistrarea și neurmărirea veniturilor activităților autofinanțate (servicii publice) (UATO Târgu Neamț, UATC Pângărați);
- nerespectarea prevederilor legale privind realizarea veniturilor din valorificarea unor bunuri ale instituțiilor publice (UATC Tămășeni, UATC Bicaz Chei);
- neîncasarea la bugetul local a sumelor legal cuvenite ca tarif de gestionare a fondului cinegetic (UATC Crăcăoani);
- nerespectarea regimului juridic al instituirii și utilizării taxelor speciale (UATO Bicaz, UATC Poiana Teiului);
- neorganizarea de către unitățile administrativ-teritoriale a compartimentului de inspecție fiscală în domeniul impozitelor, taxelor și al altor venituri pentru a căror administrare sunt competente, potrivit legii (UATC Cordun, UATC Trifești);
- neefectuarea de inspecții fiscale asupra legalității și conformității declarațiilor depus de contribuabili, persoane fizice/juridice (UATC Alexandru cel Bun, UATC Rediu);
- neconstituirea garanției pentru terenurile concesionate (UATM Piatra Neamț, UATC Alexandru cel Bun, UATC Rediu);
- inexistența unei concordanțe a datelor din evidentele fiscale ale autorităților administrației publice locale cu cele din registrele agricole și evidențele cadastrale (UATO Târgu Neamț, UATC Români, UATC Tămășeni).
Cauzele care au favorizat producerea abaterilor de la legalitate și regularitate cu consecințe asupra nerealizării veniturilor cuvenite bugetelor locale au constat în preocuparea insuficientă a managementului pentru organizarea acestei activități, precum și superficialitatea manifestată de personalul responsabil cu activitatea de stabilire și încasare a veniturilor proprii ale bugetului local în cuantumul și la termenele prevăzute de legislația în vigoare, necunoașterea sau insuficienta aprofundare a legislației fiscale în domeniul impozitelor și taxelor locale, interpretarea eronată a unor prevederi din Codul fiscal.
Neaplicarea sau aplicarea limitată a măsurilor de executare silită au condus, în cazul unor entități, la înregistrarea unui volum important al creanțelor restante, unii debitorii fiind în procedură de insolvență/faliment/radiați din evidența Oficiului Național al Registrului Comerțului sau entității i s-a prescris dreptul de a mai solicita încasarea creanțelor.
Sursa: Raport Camera de Conturi Neamț