Având în vedere prevederile Legii nr.94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicată, şi ale Regulamentului privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor specifice Curţii de Conturi, precum şi valorificarea actelor rezultate din aceste activităţi, aprobat prin Hotărârea plenului Curţii de Conturi nr. 155/2014, examinând deficienţele consemnate în Raportul de audit financiar nr. 5209/13.03.2019, încheiat în urma acţiunii de audit financiar asupra conturilor anuale de execuţie bugetară la 31.12.2018, efectuată la Unitatea Administrativ Teritorială Municipiul Roman, precum şi Obiecţiunile formulate de entitate şi înregistrate la Camera de Conturi Neamţ sub nr. 692 din 28.03.2019, s-au constatat următoarele:
Nu sunt prevăzute distinct creditele bugetare destinate stingerii plaţilor restante la finele anului anterior celui pentru care se întocmeşte bugetul.
Astfel, în anul 2018 s-au efectuat plăţi, reprezentând facturi emise în anul
2017 şi neachitate de entitate până la finele anului în sumă de 374.181,91 lei.
Această abatere s-a constatat şi în anul 2019, când entitatea achită sume reprezentând plăţi pentru facturi aferente anului 2018, neachitate până la finele anului şi neînregistrate drept plăţi restante, în sumă de 32.535,17 lei. Valoarea totală a abaterii este de 406.717,08. lei.
Se reţine că au fost încălcate dispoziţiile art. 14 alin. (6) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare.
Există o practică la nivelul instituţiei referitoare la neînregistrarea cronologică a documentelor în sensul că inregistrarea în contabilitate are loc la data plăţii şi nu la data constatării drepturilor şi obligaţiilor.
În concluzie, în urma documentelor depuse odată cu obiecţiunile, valoarea abaterii s-a diminuat şi este de 169.284,82 lei.
Nu au fost detaliate propunerile de cheltuieli – conform clasificatiei bugetare.
În Anexa nr. 3 la H.C.L. nr. 31 din 16.02.2018 privind aprobarea Listei obiectivelor de invesţitii finanţate din bugetul de dezvoltare în anul 2018, la Cap.70 ’’Locuinţe, Servicii si Dezvoltare publica’”, s-a înscris generic, la poziţia 20 ” Studii şi proiecte 2018”, cu suma de 618,34 mii lei. Concluzia acestei previziuni bugetare aprobate, este că studiile şi proiectele care se vor realiza în anul 2018 de către UATM Roman, vizează doar acest capitol de cheltuieli.
Pe parcursul anului, rectificările bugetare care au avut loc, au modificat doar suma alocată acestor proiecte (sumă care a crescut la 2.299,29 mii lei de la 618,34 mii lei) nu şi capitolul de cheltuieli pentru care s-au realizat aceste cheltuieli.
S-a constată faptul că, suma de 1.521,57 mii lei din totalul de 2.299,29 mii lei reprezintă cheltuieli pentru studii şi proiecte care afectează alte capitole de cheltuieli decât cele înscrise atât în bugetul de venituri şi cheltuieli cât şi Lista obiectivelor de investiţii aferente anului 2018.
Valoarea abaterii constatate este de 1.521.576,72 lei.
Se reţine încălcarea dispoziţiilor art. 4, art. 12, art. 25 art. 41, art.44 şi atr. 45 din Legea nr. 273/2006.
Nu a fost stabilit, înregistrat, urmărit si încasat impozitul pe clădirile deţinute de persoanele fizice si juridice.
Cu privire la modul de stabilire, urmărire şi încasare a veniturilor reprezentând impozit pe clădiri persoane fizice, s-a constat că, în cazul unui contribuabil care a construit în perioada 2014-2018 un hotel cu restaurant, nu s-a urmărit, stabilit şi încasat impozitul pe clădiri datorat de
contribuabil de la data terminării construcţiei.
În urma solicitării, D.I.T. a emis Decizia de impunere 59376/ 06.02.2019 document prin care s-a stabilit un impozit PF pentru anul 2018 în suma de 16.936 lei. Pentru neplata la termen a impozitului s-au calculat majorări de întârziere la plată conform prevederilor art. 183 din Legea nr. 227/20016 privind Codul de procedură fiscală în sumă de 1.354 lei.
Pentru nedeclararea construcţiei în vederea impunerii, în timpul controlului entitatea auditată a sancţionat contribuabilul prin Procesul verbal de constatare a contravenţiei nr. 5 din data de 15.01.2019, în baza prevederilor art. 493 alin (2) lit. a) şi alin (3) din Legea nr. 227/2015 privind codul de procedură fiscală cu modificările şi completările ulterioare, cu o amendă contravenţională de 696 lei.
Se reţine încălcarea dispoziţiile art.458, art.461 din Legea nr. 227/2015 Codul fiscal cu modificările şi completările ulterioare, art. 183 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, Anexa 1 punctul l.b. alin. (1) din HCL nr. 234/31.10.2017 privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2018.
Nu s-a stabilit corect si nu a fost încasata taxa pentru eliberarea/vizarea anuala a autorizaţiei privind desfasurarea activitatii de alimentaţie publica.
Nu s-a stabilit, urmărit şi încasat corect taxa datorată pentru desfăşurarea activităţii de alimentaţie publică pentru suprafaţa de 1414,60 mp pentru anii 2017 şi 2018, în sumă de 6.000 lei (3.000 lei anual pentru suprafaţă mai mare de 500 mp conform prevedereilor Anexa nr.l punctul 5 din HCL 229/2016 privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2017).
În urma verificării unui număr de 169 dosare în baza cărora s-a eliberat autorizaţia de funcţionare, pentru spaţii comerciale care funcţionează pe raza municipiului Roman, s-a constatat că într-un număr de 18 cazuri persoanele cu atribuţii în domeniu din cadrul Serviciului de autorizări comercial şi transport, nu s-au asigurat că, persoana autorizată a achitat taxa datorată pentru funcţionare solicitată, înainte de a elibera autorizaţia. S-au calculat majorările de întârziere datorate pentru plata cu întârziere a taxei în sumă de 2.147 lei.
Valoarea creanţelor bugetare constatate drept nestabilite, neurmărite şi neîncasate este de 8.147 lei.
Se reţine încălcarea dispoziţiile art. 475 alin (3) şi (5) din Legea nr. 227/2015, Anexa nr. 1 punctul 5 din HCL nr. 229/2016 privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2017, Anexa nr. 1 punctul 4 din HCL nr. 234/2017 privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2018.
În timpul controlului entitatea a luat măsuri privind încasarea majorărilor de întârziere constatate, suma încasată fiind de 1.319 lei.
Mai multe detalii găsiți aici:
https://primariaroman.ro/wp-content/uploads/2019/06/014-informare-Curte-Conturi_compressed.pdf