













În municipiul Roman, APASERV are încheiate contracte pentru furnizare serviciilor de apă și canalizare cu consumatorii individuali și cu asociațiile de locatari/proprietari.
În aceste contracte sunt niște clauze de furnizare a serviciilor, în anumiți parametri, presiune și program, asumați de APASERV Neamț.
Unii dintre acești parametri nu se mai respectă, APASERV motivând prin situații de „criză” în aprovizionarea cu apă și în reabilitarea rețelei de apă. Totuși, „criza” invocată nu poate dura la nesfârșit iar APASERV trebuie să motiveze ce face pentru depășirea crizei.
Până acum, nu a făcut decât să reducă programul de furnizare al apei, făcând referire la ceva de genul „presiune redusă…etc.” care înseamnă, pentru cei care locuiesc în zona înaltă a municipiului oprirea apei pe timp de noapte.
Totul se rezumă la bani! Adevărul este dincolo de bani când vine vorba de locatari!
De fapt, întreaga situație se învârte în jurul banilor.
În primul rând, Zona Est Roman a APASERV Neamț are de făcut un „plan financiar” care include costuri de producție și cheltuieli de producție, în cealaltă parte situându-se veniturile obținute pe baza serviciilor furnizate.
Este clar, în momentul de față că nu se poate realiza planul din următoarele motive:
- 65 % din volumul de apă furnizată reprezintă pierderi recunoscute oficial, adică apă care se scurge în pământ din cauza țevilor vechi și deteriorate (din 100 litri aduși la Roman din captări, 65 de litri se pierd în pământ, lucru care este nerentabil pentru APASERV)
- Pentru compensare s-ar putea lua apă de la APAVITAL Iași dar conducerea APASERV „fuge” de acest lucru din cauza costurilor, adică la 10 litri de apă cumpărați, 6,5 litri s-ar duce în pământ, deci…pierderi
- Nu furnizează apă și pe timp de noapte, la parametri asumați, deoarece 65 % se duce în pământ într-un interval orar în care nu toți clienții au nevoie de apă, activitatea fiind redusă pe timp de noapte
- Nu se investește în reabilitarea rețelei de apă pentru că…nu se câștigă de la Roman cât trebuie pentru realizarea acestor investiții deci…„să dăm vina pe primărie care nu a făcut nimic în toți acești ani”
Ca să mențină un echilibru între costurile de producție și venituri, APASERV decide reducerea timpului de furnizare a apei pentru că „pe timp de noapte cine are nevoie de apă, nu-i așa, deoarece lume doarme” și pentru că „dacă nu furnizăm, nu se pierde în pământ!”
Logica este sublimă dar clienții suferă iar orașul este împărțit în două: cei care au apă noaptea și cei care nu au apă noaptea.
Bine că se votează ziua pentru că, în caz contrar ar fi „cei care aleg (votează) ziua și cei care aleg (votează) noaptea.
„Vrem să renegociem contractul pe care îl avem cu APASERV și de aceea am înființat o comisie mixtă – consilieri locali, specialiști din Primăria Roman.
Am avut o primă ședință în comisie și am creionat câteva priorități:
- Reglementare corectă a obligațiilor părților privind executarea lucrărilor de întreținere și înlocuire a echipamentelor și instalațiilor precum și executarea reparațiilor și avariilor
- Stabilirea modului de utilizare a redevenței plătite de operator
- Revizuirea, cu titlul de despăgubiri pentru utilizatori, tarifelor pentru intervalul de timp în care APASERV furnizează servicii cu presiune redusă sau deloc
- Clarificarea clauzelor și condițiilor în care poate opera rezilierea contractului de gestiune
- Stabilirea condițiilor de răscumpărare a contractului de delegare a gestiunii
- Negocierea unui plan de investiții pe termen mediu și lung asumat de operator
Urmează ca până săptămâna viitoare reprezentanții comisiei să își dea acceptul după care să transmite toate acestea către ADI Aqua Neamț și să stabilim prima ședință de întâlnire”, a precizat primarul municipiului Roman Leonard Achiriloaei.
Asociațiile de locatari ar trebui să citească bine contractele pe care le-au semnat cu APASERV și să acționeze în cunoștință de cauză.
Se pot adresa instanțelor și să ceară despăgubiri: reducerea facturilor proporțional cu timpul în care nu se furnizează acest serviciu din partea APASERV.
Se poate cere o expertiză tehnică realizată de specialiști neutri din punct de vedere APASERV care să facă un raport de evaluare și să concluzioneze cu niște despăgubiri.
Conducerea Primăriei Roman se arată dispusă să sprijine aceste demersuri dacă ar exista. Totul depinde de asociațiile de proprietari și de proprietari care ar trebui să solicite asociațiilor să acționeze.
„Ca să faci niște demersuri ar trebui să faci niște constatări clare. Încă de când am sesizat aceste probleme, cu furnizarea apei cu presiune redusă sau deloc pe timpul nopții și pentru a avea o identificare clară a zonelor în care se întâmplă acest lucru, am întocmit cu Direcția Juridică din Primăria Roman o listă cu întrebări, pentru asociațiile de locatari.
După completare, folosim acel document ca opozabil într-o acțiune în instanță.
Asociațiile de locatari au primit un formular care cuprinde toate aceste informații care ne vor ajuta, după colectarea formularelor și centralizarea datelor, să acționăm în instanță APASERV pentru nerespectarea clauzelor contractuale și solicitarea reducerii tarifelor sau compensarea facturilor acolo unde se oprește apa”, a mai spus Leonard Achiriloaei, primarul municipiului Roman.