A+ A A-

PROTECȚIA CONSUMATORILOR A VERIFICAT PACHETELE TURISTICE!

PROTECȚIA CONSUMATORILOR A VERIFICAT PACHETELE TURISTICE!

 

poza deschidere stire protectia consumatorilor a verificat pachetele turisticeAutoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a desfasurat in perioada 13-24.10.2014 o actiune de control privind respectarea prevederilor legale din domeniul protectiei consumatorilor la comercializarea pachetelor de servicii turistice.

Au fost verificati 343 de operatori economici. La 135 de operatori economici dintre cei 343 controlati, reprezentand 39,35%, s-au depistat abateri de la prevederile legale.

Masuri dispuse si sanctiuni aplicate

-         s-au aplicat 144 de sanctiuni, dintre care 58 de amenzi contraventionale in valoare de 111.150 lei si 86 de avertismente.

-         s-au dispus 28 de masuri de oprire temporara a prestarii serviciului, pana la remedierea deficientelor constatate.

Principalele aspecte constatate:

- lipsa informatiilor oferite in scris turistilor inainte de a incheia contractele, informatii legate de localitatea de destinatie, ruta, mijloace de transport, tipul unitatii de cazare, serviciile de masa, programul sejurului, cuantum avans etc.

- lipsa informatiilor cu privire la regimul pasapoartelor si al vizelor

- lipsa furnizarii unui bon de comanda in cazul solicitarii unor pachete de servicii turistice care nu fac parte din oferta agentiei de turism

- lipsa unor informatii care trebuiau incluse in contractul incheiat cu consumatorul sau nerespectarea unor clause contractuale: localitatea de destinatie, ruta, mijloace de transport, tipul unitatii de cazare, serviciile de masa, programul sejurului, termenele si modalitatile de plata, conditiile de modificare si de reziliere etc.

- lipsa informatiilor cu privire la asigurarea turistilor in caz de insolvabilitate sau faliment al agentiei de turism.

Aspecte urmarite in timpul verificarilor:

1. Informarea turistilor cu informatii privind oferta turistica, in vederea incheierii contractului

Agentia de turism are obligatia sa furnizeze turistilor, in scris, in vederea incheierii contractului, informatii referitoare la:

- localitatea de destinatie;

- ruta de parcurs;

-mijlocul/mijloacele de transport utilizat/utilizate, caracteristicile si categoria acestuia/acestora;

-tipul unitatilor de cazare, adresele si categoriile de clasificare a acestora;

-serviciile de masa oferite si categoria de clasificare a unitatilor de alimentatie;

-durata programului, cu indicarea datei sosirii si a plecarii;

-informatii generale privind regimul pasapoartelor si al vizelor, precum si al asigurarilor de sanatate necesare pentru calatorie si sejur

-cuantumul avansului, daca este cazul, precum si termenul pentru achitarea restului de plata;

-numarul minim de persoane necesar pentru realizarea programului si termenul limita pentru informarea turistului, in caz de anulare a calatoriei turistice;

 -posibilitati de incheiere a unor asigurari facultative pentru asistenta in caz de boala, accidente si altele asemenea;

-durata pentru care opereaza oferta turistica

2. Informarea turistilor cu informatiile de ordin general privind regimul pasapoartelor si al vizelor si formalitatile de sanatate necesare pentru calatorie si sedere

Organizatorul si/sau detailistul trebuie sa comunice turistului, in scris sau prin orice alta forma corespunzatoare, inaintea incheierii contractului, informatiile de ordin general privind regimul pasapoartelor si al vizelor si formalitatile de sanatate necesare pentru calatorie si sedere.

3. Furnizarea in scris turistilor a informatiilor privind calatoria, inainte de data plecariipoza interior stire protectia consumatorilor a verificat pachetele turistice

Organizatorul si/sau detailistul trebuie sa furnizeze in scris turistului, intr-un termen stabilit prin contract, inainte de data plecarii, urmatoarele informatii:

-orarele, locurile escalelor si legaturile, precum si, dupa caz, locul ce urmeaza sa fie ocupat de turist in fiecare dintre mijloacele de transport incluse in contract;

-denumirea, sediul/adresa, numarul de telefon si de fax ale reprezentantei locale a organizatorului si/sau a detailistului ori, in lipsa acesteia, cele ale autoritatilor locale care pot ajuta turistul in caz de nevoie. In cazul in care aceste reprezentante sau autoritati locale nu exista, turistul trebuie sa dispuna de un numar de apel de urgenta sau de orice alta informatie care sa ii permita contactarea organizatorului si/sau a detailistului;

-pentru calatoriile si sederile minorilor, informatii care sa permita stabilirea unui contact direct cu copilul sau cu responsabilul de la locul sederii copilului;

-posibilitatea semnarii unui contract de asigurare facultativa, care sa acopere taxele de transfer al turistului, sau a unui contract de asistenta, care sa acopere taxele de repatriere in caz de accidentare sau de boala.

4. Furnizarea bonului de comanda turistilor si continutul acestuia

Agentia de turism touroperatoare sau detailista este obligata sa furnizeze turistului un bon de comanda numai in cazul solicitarii unor pachete de servicii turistice care nu fac parte din oferta agentiei de turism: contractul ia nastere in momentul in care turistul primeste confirmarea scrisa a rezervarii, ce se transmite de organizatorul sau detailistul calatoriei turistice, care actioneaza in numele organizatorului, in cel mult 60 de zile calendaristice de la data semnarii bonului de comanda.

In cazul in care continutul bonului de comanda difera de continutul confirmarii calatoriei turistice sau daca aceasta confirmare nu s-a facut in termenul de 60 de zile calendaristice de la data semnarii bonului de comanda, turistul poate considera ca voiajul nu a fost rezervat si are dreptul la rambursarea imediata a tuturor sumelor deja platite.

Bonul de comanda cuprinde urmatoarele elemente:

- destinatia/destinatiile calatoriei turistice, durata si datele de sosire si de plecare;

-mijlocul/mijloacele de transport si categoria acestuia/acestora;

- tipul si categoria structurilor de primire;

- serviciile de masa(pensiune completa/demipensiune/mic dejun);

- programul turistic solicitat;

- numarul de persoane pentru care se comanda pachetul de servicii turistice, numarul de copii, varsta si actele de identificare a acestora;

- alte solicitari speciale.

Constatări în județul Neamț!

jud. Neamt: nu se furniza turistului bonul de comanda, in cazul in care acesta solicita pachete de servicii turistice care nu fac parte din oferta agentiei de turism.

jud. Neamt: agentiile utilizau contracte ale touroperatorilor sau contracte proprii care nu respectau perioadele de timp in functie de care se stabilesc penalitatile sau existau prevederi contradictorii privind valoarea penalizarii care se poate aplica in cazul in care turistul solicita modificari in contract.

jud. Neamt: turistul era asigurat pentru insolvabilitate si faliment prin contract, dar nu se consemnau conditiile si termenele in care turistul poate solicita plata despagubirilor.

Informațiile aparțin Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.

Copyright © 2013-2017 Pleiade 2012 Roman. Toate drepturile rezervate. Orice reproducere parțială sau integrală a conținutului acestui site se pedepsește conform legilor în vigoare.